Jumaat, 12 Ogos 2011

Puteriku Sayang



Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan
Bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajahmu
Disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malumu mahkota yang tak perlukan singgahsana
Tetapi ia berkuasa menjaga diri atau nama
Tiada siapa yang boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri..

“DON’T YOU EVER TOUCH ME!”

Kau perlu bersikap tegas dengan pemuda yang cuba melihat dan menyentuhmu. Itu pemuda yang tidak baik. Seandainya dia berani buat begitu kepada mu bererti dia juga telah biasa berbuat sedemikian kepada orang lain. Mahukah engkau menjadi mangsanya yang entah ke berapa itu?

Alangkah bertuahnya gadis yang pandai menjaga dirinya. Gadis terhormat begini sukar dicari pada zaman ini..fikirkanlah!! jadilah permata berlian yang berkedipan diantara kaca yang kusam.

Tepislah semua kata-kata pemuda yang cuba mendekati mu dengan keindahan akhlak islam mu. Buktikanlah kepada mereka kau tidak selemah yang mereka sangkakan. Dan ajaklah mereka bersama-samamu mencari kebenaran dan keredhaan Allah S.W.T

Sayangku, para pemuda kawan iblis itu tidak akan pernah terfikir akan nasibmu. Mereka tidak peduli kepada nasibmu yang hilang kehormatan atau harga diri kerana mereka. Mereka tidak akan menyesal apa yang telah mereka lakukan kepadamu. Mereka hanya datang kepadamu bila kau bisa dinikmati.. tapi bila kau sudah rosak, layu atau sakit, mereka akan meninggalkanmu sendirian seperti perginya kerumun anjing apabila kehabisan bangkai..
MasyaAllah
Sedihnya hati, pilunya jiwa..

Jagalah auratmu sayang.. jangan benarkan pemuda nakal melihat keistimewaan dirimu walau sedikitpun..

Jangan mudah terpedaya dengan pujiaan atau pujukan pemuda yang hanya ingin merosakkanmu, kerana kau yang akan menerima akibat apabila tersasar. Kau yang akan jadi korban seandainya terjerat oleh hasutan iblis durjana..

Sayang ..tegakkanlah akhlakmu, junjunglah budi pekerti yang mulia, banteraslah segala apa yang boleh merosakkan jiwamu dan kendalikanlah nafsu syahwatmu untuk melawan dan membanteras kerosakan moral

Wahai sayang yang ku sayang.. pintu kearah kebaikkan ada dihadapanmu. Kunci itu ada ditanganmu. Gunakanlah kunci itu, pasti kau akan temui apa yang kau cari.

Bantulah dirimu sayang, sebelum ianya berlaku.. sayangi dirimu sepenuh hati dan ingatlah Allah Maha Melihat setiap gerak-gerimu setiap detik waktu..

Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika melihat seorang gadis; berdirinya gadis itu dihadapannya tanpa sehelai benang pun..
Astaghfirullah..
Demi Allah sayang, jangan kau mudah percaya kepada percakapan sebahagiaan lelaki, kata meeka, mereka memandangmu kerana akhlak dan adabmu yang baik. Mereka berkata yang mereka menganggapmu sebagai sahabat dan mencintaimu seikhlas hati. Bohong!!

Kalaulah kau bersikap tegas apabila dia ingin menyentuhmu, kau lari atau memukulnya dan minta tolong, pasti orang disekitar akan membantumu.
Kalaulah ketika itu kau nyatakan kepadanya “adakah kau takut kepada Allah, wahai lelaki?”. Demi Allah, mereka membohongimu sayang. Jangan mudah percaya, sekiranya mereka begitu mudah memujimu,tidak mustahil mereka telah memuji gadis-gadis lain sebelum ini..

Puteriku sayang, tidak ada seorang lelaki pun yang melontarkan senyumannya kepadamu, berbicara dengan lembut dan merayu, memberi bantuan dan layanan kepadamu, kecuali mempunyai maksud-maksud tertentu. Setidak-tidaknya itu adalah langkah awal untuk memerangkapmu..

Ketika dia merayumu, kau tolaklah dengan sikap yang tegas, kau alihkan pandanganmu dan pandangannya, kau tidak memakai pakaian yang menjolok mata sehingga hatinya goyah terhadapmu..

Pasti selepas itu mereka tidak berani lagi mengganggu wanita terhormat sepertimu

Percayalah puteriku, jika benar lelaki itu sayang kan mu, dia tidak akan merosakkanmu malah akan menunjukkan kau ke jalan yang benar..

Wahai puteriku, kau diciptakan Allah dengan kecantikkan, kemanisan dan segala macam keistimewaan kerana kau masih muda..

Renungkanlah sayang..

7 golongan dibawah naungan Allah

  1. Pemimpin yang adil
  2. Pemuda yang giat beribadah kepada rabbnya
  3. Seorang yang hatinya selalu lekat dengan masjid
  4. Dua orang yang saling mencintai kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana Allah
  5. Seorang pemuda yang dirayu oleh wanita yang punya kedudukan dan kecantikkan, namun ia berkata:”inni akhafallah”(aku takut kepada Allah)
  6. Seorang yang infak dengan sembunyi; iaitu sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang tangan kanannya infakkan
  7. Dan seorang yang mengingati Allah dalam sendirian sampai menangis..

Tips menepis cinta remaja

  1. Tegas dengan prinsip diri
  2. Meletakkan misi yang jelas dalam hidup
  3. Bersahabat dengan rakan-rakan sejantina yang soleh
  4. Mengekang hawa nafsu
  5. Mendekati majlis ilmu
  6. Menyibukkan diri dengan hobi dan minat berfaedah
  7. Akrab dengan Allah dalam ibadah dan kehidupan
Rasulullah S.A.W berpesan maksudnya: “Jika datang kepadamu sesiapa yang kamu redhai agamanya dan akhlaknya maka nikahilah dia, jika tidak dilakukan akan berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakkan berleluasa”
(Riwayat al-Baihaqi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan